tirsdag, juni 05, 2012

To ukers undervisning om hva Bibelen har å si om innvandrere

I Pennsylvania i USA finnes det en menighet som heter Deep Run Mennonite Church. I to uker, nå i juni, skal pastoren for menigheten, Ken Burkholder (bildet), ta menigheten med på et bibelstudium hvor de ønsker å se på hva Guds ord har å si om 'de fremmede' i landet. Med andre ord hvordan vi skal forholde oss til flyktninger, asylsøkere og innvandrere. Jeg skriver om dette i håp om at  også norske pastorer kunne undervise om det samme, for Bibelen har faktisk ganske mye å si om temaet.

Utgangspunktet for pastor Burkholders undervisning, er 3.Mos 19,33-34 og Jesu lignelse om Den barmhjertige samaritan:

'Når en innflytter bor i landet hos dere, skal dere ikke gjøre urett mot ham. Innflytteren som bor hos dere, skal være som en av deres egne landsmenn. Du skal elske ham som deg selv. For dere har selv vært innflyttere i Egypt. Jeg er Herren deres Gud'. (3.Mos 19,33-34)


Selv om bloggens lesere sikkert kjenner historien om Den barmhjertige samaritaner, kan det være godt å minne hverandre på den - igjen! 


"Da sto en lovkyndig fram og ville sette Jesus på prøve. «Mester», sa han, «hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» «Hva står skrevet i loven?» sa Jesus. «Hvordan leser du?» Han svarte: « Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv.» Da sa Jesus: «Du svarte rett. Gjør det, så skal du leve.» Men han ville rettferdiggjøre seg selv og spurte Jesus: «Hvem er så min neste?» Jesus tok dette opp og sa: «En mann var på vei fra Jerusalem ned til Jeriko. Da falt han i hendene på røvere. De rev klærne av ham, skamslo ham og lot ham ligge der halvdød. Nå traff det seg slik at en prest kom samme vei. Han så ham, men gikk utenom og forbi. Det samme gjorde en levitt. Han kom, så mannen og gikk rett forbi. Men en samaritan som var på reise, kom også dit hvor han lå, og da han fikk se ham, fikk han inderlig medfølelse med ham. Han gikk bort til ham, helte olje og vin på sårene hans og forbandt dem. Så løftet han mannen opp på eselet sitt og tok ham med til et herberge og pleiet ham. Neste morgen tok han fram to denarer, ga dem til verten og sa: ‘Sørg godt for ham. Og må du legge ut mer, skal jeg betale deg når jeg kommer tilbake.’ Hvem av disse tre synes du nå viste seg som en neste for ham som ble overfalt av røvere?» 37 Han svarte: «Den som viste barmhjertighet mot ham.» Da sa Jesus: «Gå du og gjør som han.» (Luk 10,25-36)

Menigheten Deep Run Menonite Church vil også stifte bekjentskap med innvandrere, som vil bli presentert og som skal fortelle deres egne historier. Dermed håper menigheten å få satt et ansikt på hvem innvandreren er, i stedet for at de benevnes som en upersonlig gruppe. 

Hvilken menighet her i Norge tar opp hansken? 

3 kommentarer:

Eskil sa...

Faktisk tror jeg mange menigheter i Norge allerede underviser om Bibelens syn på innvandrere. Både i teori og praksis. Innvandrere fra ulike nasjoner utgjør jo etterhvert en betydelig del av medlemmene i norske menigheter. I hvert fall i Oslo-området. Men det er viktig å holde fram Bibelens undervisning slik at fremmedfrykten kan motvirkes

Bjørn Olav sa...

Kanskje i praksis, og det er jo det beste! Nå har selvsagt ikke jeg noen oversikt over hva norske pastorer underviser gjennom et år, men jeg har ikke hørt om noen i alle fall som har gjort noe lignende som denne mennonitepastoren har gjort.

Mange menigheter er jo blitt velsignet med mange innvandrere, og det er flott. Skulle ønske at enda flere åpner sine fellesskap for dem. Og integrerer dem. Da mener jeg virkelig integrering, som at de blir en del av menighetens lederskap.

Eskil sa...

Jeg tror det undervises en del også. Har faktisk selv gjort det. Men det begynner å bli en stund siden, så dette var en nyttig påminnelse, selv om jeg ikke lenger er pastor i en lokal menighet

I min menighet er to av fem i lederskapet født og oppvokst i utlandet. De er riktignok begge to fra europeiske land (Polen og Sveits). Men de fleste innvandrere er jo faktisk europeere, noe som ofte overses i innvandringsdebatter.